Co dadzą mojemu dziecku zajęcia gordonowskie?
Udział w naszych BamBamkach wpłynie korzystnie na rozwój Twojego dziecka. Dlaczego? Ponieważ zajęcia gordonowskie, oprócz rozwijania uzdolnień muzycznych, budują umiejętności językowe, zachęcają do kreatywności, uczą współpracy, wzmacniają poczucie własnej wartości, budują umiejętność słuchania i rozumienia, relaksują i redukują stres, rozwijają zdolności matematyczne!
W jaki sposób BamBamki rozwiną uzdolnienia muzyczne mojego dziecka?
Okres niemowlęcy i wczesne dzieciństwo to czas, w którym dziecko może nauczyć się muzyki naturalnie, tak jak języka ojczystego. Poprzez odpowiednio kierowaną MUZYCZNĄ ZABAWĘ możemy stymulować jego rozwój. Wspólne muzykowanie jest także przestrzenią do wzmacniania relacji z dziecka z bliskimi mu osobami. Może stać się sposobem porozumiewania się z otoczeniem. Poprzez nasze muzyczne spotkania, które zapewniają RÓŻNORODNOŚĆ MUZYCZNĄ, budujemy słownik muzyczny Twojego dziecka, dzięki czemu nauczy się ono naturalnie rozumieć muzykę, co da mu poczucie swobody i szczęścia. Jeśli będziesz do dziecka śpiewać również poza zajęciami, szybko zaobserwujesz rozwój jego muzykalności i mowy.
Więcej na temat rozwoju uzdolnień muzycznych u dzieci dowiesz się z filmu w zakładce BamBamki online oraz z naszych webinarów dla rodziców. Pierwszy już wkrótce. Zapisz się na Bambamkowy Newsletter!
Co rodzic ma robić podczas zajęć gordonowskich i zajęć gordonowskich online?
Przede wszystkim, pamiętaj, że uczestnictwo w BamBamkach to Twój wyjątkowy czas z maluszkiem. Bądź więc AKTYWNA / AKTYWNY. Ruszaj się w pulsie muzyki i śpiewaj z osobą prowadzącą i rytmizuj do swojego dziecka. Na zajęciach online to jest łatwe - jesteście przecież we własnym w domu :). Pamiętaj! Twoje dziecko bacznie Cię obserwuje i jeżeli chcesz, aby brało aktywny udział w zajęciach, bądź dla niego wzorem do naśladowania. Pamiętaj, na zajęciach gordonowskich naszym językiem jest muzyka. Nie wydawaj więc swojemu dziecku słownych poleceń i nie komentuj wszystkiego, co "ciocia" prowadząca zrobiła. Pozwól, aby oceniło to samo i nie zmuszaj go do żadnych reakcji - zwłaszcza ruchowych. Dziecko podczas zajęć powinno mieć możliwość swobodnej reakcji na muzykę. Wtedy może ją przeżyć i zrozumieć. Możesz je pokołysać w pulsie, ale nie poruszaj jego rękami, ani nogami. Nie oczekuj od dziecka natychmiastowych reakcji i muzycznych odpowiedzi. Bądź z nim po prostu w tym słuchaniu, bo ono właśnie "gromadzi dane". I to właśnie mają im dać zajęcia gordonowskie - różnorodność muzyczną, która kiedyś będzie wykorzystana w sposób bardziej oczywisty niż w tym momencie.
Jakie pomoce przygotować do zajęć online?
Do zajęć przydają się lekkie chusteczki, wstążki, piłeczki, woreczki lub coś, co może je zastąpić (np. zwinięte skarpetki - to pomysł jednej z naszych kreatywnych Mam :)), małe poduszki, piórka, bańki mydlane oraz pomocy, jakie uznasz za przydatne. Nie musisz używać takich samych rekwizytów jak osoba prowadząca. Bądź pomysłowa/y! W przypadku niemowląt te pomoce nie są takie ważne. Najistotniejszy jest dla dziecka kontakt z Wami i to, że do niego śpiewacie 🙂 Pamiętajcie, że to Wasze towarzyszenie dziecku, oddech, śpiew i ruch w pulsie muzyki są bardzo ważne w zajęciach gordonowskich. Jeżeli macie małe instrumenty perkusyjne lub inne, zostawcie je na zabawę muzyczną PO ZAJĘCIACH, np. przy ulubionej piosence lub utworze muzycznym lub NA KONIEC ZAJĘĆ. Osoba prowadząca da znać, że można je teraz wykorzystać. Instrumenty przyniosą wtedy dzieciom dużo radości. Jednak, gdy będą towarzyszyły nam przez całe zajęcia, zaburzy to bezpośredni odbiór muzyki przez dzieci.
Co mam zrobić, jeżeli moje dziecko nie uczestniczy w zajęciach online aktywnie i nie robi wszystkiego, co mu proponuję?
Jeżeli Twoje dziecko nie uczestniczy aktywnie w zajęciach online, ale jest w pokoju i robi inne rzeczy, np. ogląda z uwagą książeczkę, bawi się, podziwia zagłębienie w podłodze lub owada na szybie, turla się, patrzy w sufit... i tak dalej, nie oznacza to, że NIE SŁUCHA. Zajęcia mają zapewnić dziecku różnorodność tonalną i rytmiczną. Ono najpierw będzie bardzo długo słuchać. Słucha już od 16/20 tygodnia ciąży. Jeśli więc robi co innego, ale słucha (czasem mimochodem), to znaczy, że zajęcia są dla niego wartościowe i przyniosą oczekiwany przez nas rezultat. Dziecko słucha, więc cały czas buduje swój słownik muzyczny, gromadzi dane.
Rodzice bardzo często opowiadając o BamBamkach online relacjonują, że dziecko brało w nich udział "przy okazji" robienia tysiąca innych rzeczy, a potem cały dzień śpiewało. To właśnie dowód na to, że, mimo wszystko, otrzymało swój materiał muzyczny do "przepracowania".
Jeżeli dziecko ewidentnie nie chce słuchać i ucieka - daruj mu udział w zajęciach. Widocznie to nie jest najlepszy dzień dla niego na muzykowanie. Spróbujcie kiedy indziej.
Zauważyłam/em, że melodie i rytmiczanki, które były prezentowane na zajęciach "chodzą" za mną do końca dnia, a nawet dłużej. Czy ja też mogę nauczyć się czyściej i swobodniej śpiewać?
Odpowiedź brzmi: TAK! Ty również korzystasz z zajęć umuzykalniających! Czy zauważyłaś/zauważyłeś, że po BamBamkach jesteś w pogodnym nastroju? Czy nie jest tak, że coraz chętniej i lepiej śpiewasz i często jesteś w stanie przewidzieć w myślach jak będzie brzmiał motyw tonalny do powtórzenia? Tak, tak i jeszcze raz: tak!!! Uczysz się praw muzyki, jej harmonii i rytmu RAZEM ze swoim dzieckiem! I bardzo się z tego cieszymy!
Jeżeli masz jeszcze pytania, koniecznie do nas napisz: info@bambamki.pl
photo by Mr. Beanbum from Pexels
Zapisz się na BamBamkowy Newsletter!
Otrzymuj bezpłatne informacje, porady o tym jak muzykować z dzieckiem, o nowościach, promocjach i innych ciekawych rzeczach wprost na skrzynkę mailową!